Online platforma pre riešenie sporov
V nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 o riešení spotrebiteľských
sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES
(smernica o riešení spotrebiteľských sporov online), sa stanovilo vytvorenie celoeurópskej
platformy na riešenie sporov online (ADR/ODR: Alternative and Online Dispute
Resolution), ktorá je dostupná od 15. februára 2016.
Používanie platformy na riešenie sporov online si vyžaduje registráciu v Európskej
komisii a po prihlásení môžu spotrebitelia podať sťažnosť prostredníctvom webovej
stránky, ak sa im nepodarilo vyriešiť spor priamo s podnikom. Webová stránka platformy
na riešenie sporov online je: http://ec.europa.eu/odr
Platforma na riešenie sporov online bola zriadená Európskou úniou pre spotrebiteľov, ktorí
chcú podať sťažnosť na tovar alebo služby zakúpené online a chcú požiadať neutrálnu tretiu
stranu (orgán na riešenie sporov), aby sa sťažnosťou zaoberala, pretože chcú svoj spor
vyriešiť mimosúdne.
Po podaní sťažnosti ju platforma na riešenie sporov online okamžite postúpi protistrane.
Dotknuté strany sa potom budú musieť dohodnúť na fóre pre alternatívne riešenie sporov,
ktoré nakoniec rozhodne vo veci medzi nimi. Platforma bude strany informovať o fórach,
ktoré môžu konať v ich prípade. Po dosiahnutí dohody o fóre na riešenie sporov mu online
platforma postúpi sťažnosť. V Maďarsku má od 11. septembra 2015 výlučnú právomoc na
riešenie cezhraničných sporov zmierovacia rada v Budapešti. Preto ak sa strany dohodnú na
maďarskom fóre, príslušným orgánom vo všetkých prípadoch bude Budapeštianska
zmierovacia rada. Neexistuje však žiadna prekážka, aby sa strany dohodli na urovnaní svojho
sporu na fóre v inom členskom štáte EÚ, pričom v takom prípade bude mať právomoc fórum
v tejto krajine.
V Maďarsku pôsobí ako kontaktné miesto pre riešenie sporov online aj zmierovacia rada v
Budapešti (1016 Budapest, Krisztina krt. 99.), ktorá pomáha stranám v otázkach súvisiacich s
postupom.
Skutočnosť, že sa spotrebiteľ zúčastňuje na postupe riešenia sporov online, neznamená, že
stráca právo na iné právne prostriedky nápravy v prípade neúspechu tohto postupu. Môžete sa
tiež rozhodnúť obrátiť sa priamo na súd podaním žaloby na súde. O týchto možnostiach vás
na požiadanie informujú kontaktné miesta riešenia sporov online.